آبشون از یک جوی نمیرود

هر گاه بین دو یا چند نفر در امری سازگاری وجود نداشته باشد،این اصطلاح را به کار میبرند.

اما ریشه این ضرب المثل:

درگذشته،که شهرها لوله کشی نشده بود اهالی هر شهر برای تأمین آب مورد نیاز خود از آب رودخانه یا چشمه و قنات، که غالباً در جویهای سرباز جاری بود استفاده می کردند. به این ترتیب که اول هر ماه، یا هفته ای یک بار، بسته به میزان وفور آب، حوضها و آب انبارها را با آب جوی کوچه پر می کردند و از آن برای آشامیدن و شستشو و استفاده می کردند. در همین شهر تهران که پیش از این چندین  آب قنات درآن جریان داشت، ساکنان هر محله در نوبت آب گیری - که آب در جوی آن محله جریان پیدا می کرد (آب انبارها و حوضهایشان را کاملاً خالی و تمیز می کردند و سپس از آب پر میکردند). تهرانیها پس از آنکه آب انبارها را پر می کردند،(...)

ادامه مطلب ...

آب زیر کاه

آب زیر کاه به کسانی گفته می شود که زندگی اجتماعی خود را بر پایه نیرنگ و حیله بنا نهند و با صورت حق به جانب  در جهت اهداف شوم خود برآیند. این گونه افراد از دشمن خطرناکتر و آسیب رسان ترند.

اکنون ببینیم  این  آب اگر در زیر کاه باشد چگونه ممکن است زیانبار باشد(...)

ادامه مطلب ...

آفتابی شدن

هر گاه کسی پس ازمدتها  بیرون آید و سروکلّه اش پیدا شود اصطلاحاً می گویند فلانی «آفتابی شد».حالا ببینیم  ریشه آفتابی شدن از کجاست و چه ارتباطی  با دیده شدن افراد دارد:

ادامه مطلب ...

الکی

کارهای بدون مطالعه و نقشه که حقیقتی نداشته باشد "الکی" گویند. این اصطلاح در رابطه با دروغ و دروغگویی هم به کار برده می شود و به طور کلی هر چه که واقعیت نداشته باشد و کسی تلاش کند تا راست جلوه کند در اصطلاح گفته می شود: "  الکی می گوید " یا کارهایش الکی است: 

ضرب المثل الکی و ریشه آن به این شرح است:(...)

ادامه مطلب ...

اشک تمساح ریختن

هرگاه کسی به دروغ و به منظور دستیابی به هدف خاصی وانمود به گریه کند میگویند اشک تمساح میریزد. اگر چه خود اصطلاح اشک تمساح داستان تاریخی ندارد ولی یک نکته ی علمی در مورد اشک تمساح وجود دارد که احتمال میرود این ضرب المثل برگرفته از این مسئله باشد:(...)

ادامه مطلب ...